Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Pohlednice z Bergenu (Korter fra Bergen) 7

To je taky dost, že pořádně zaprší! Však mi to bylo až nemilé, že bezmála měsíc hezké počasí. Vždyť Bergen má obdobnou reputaci jako Jablonec…  

Co dělat v dešti? Můžeš zkusit některé z místních muzeí nebo galerii. Já vyloženě muzejní typ nejsem, nicméně do Griegova muzea (dům, kde tvořil), jsem rád vyrazil, zvlášť když se tam zrovna konal klavírní koncert. Sice od Griega zazněla jen jedna krátká skladba, vůbec to nevadilo, byla to paráda. 

Co se týče galerií, taky jsem tomu moc nedal. Vlastně jsem byl jen v jediné, zato však hostící největší sbírku děl Edvarda Muncha na světě. Krom toho tam najdeš i norští mistři především z romantismu (i ti za to stojí). 

Pravda, měl jsem na muzea vyhrazeno 500 NOK a pár tipů na poslední týden jsem měl… Jenže to bych nesměl jít kolem krámku s hudbou uličce Marken. Stačilo 20 minut a pětistovka byla fuč. Zato jsem si hrdě odnášel dvě CD a jedno LP. No jo, to jsem celý já…

Beztak mne spíš zajímají památky z exteriéru, což navíc většinou nic nestojí. Můžeš se se mnou pokochat třeba pohledem na Hakonshallen, odkud Hakon Veliký v 13. století vládl celému Norsku. 

Ještě trochu pocábrovat po horskýh hřebenech a otestovat (ne)promokavost hadrů od Huskyho…

Při té příležitosti jsem objevil naprosto kouzelnou vyhlídku na Bergen, k niž vedou „trolí schody“. To se jen tak nevidí. I při cestě zeshora stojí za to. A co teprve nahoru! Tam si zvýšíš svůj aerobní základ, to ti garantuji!

Já jsem si to dal dneska (v sobotu), což teda nebyl nejlepší nápad, lidí po horách jak mravenců, a hlavně na těch schodech jsem se přimíchal do nějakého závodu. Vyšel jsem to (uhýbaje závodníkům a fotografuje) za 30 minut, což s ohledem na časy závodníků okolo 20 minut považuji za hodně slušný výsledek. Pravda, nahoře v cíli na mě pořadatelé nějak divně koukali, když jsem se tam najednou vyloup bez čísla, zato s batůžkem a foťákem. Nikdo mi však nic neřekl. 

A co večer?

No, na pařby bych to tady moc neviděl, co si budeme povídat. Nicméně jsem si dopřál dva koncerty (když nepočítám ten klavírní v Griegově koncertní hale). O swingu už jsem se zmínil.

Druhá kapela Orbo hrála nefalšovaný americký country-rock. Naprostá paráda, nemělo chybu. Co, jako obvykle, zážitek kazilo, byla nutnost objednat (a zaplatit) si pivo on-line. Tentokrát jsem to na baru neukecal, neboť tam žádný nebyl. Navíc jsem udělal chybici, že jsem u druhého kousku vyzkoušel jinou značku. Obslužná mi přinesla takovou lahvičku, co vypadala jak od minerálky. Už to ve mně vzbudilo obavy, jež se bohužel naplnily. Musel jsem si na spravení chutě objednat ještě jednu Hansu, čímž se večer poněkud prodražil (jenom za pivo bezmála 700 Kč). 

To jsou ovšem ještě drobné oproti závěrečnému testu na covid, který mi zaručí vstup do letadla. Kamaráde, 1500 NOK, za otestování, to už je silná káva. Vždyť za to by bylo 15 piv v hospodě (možná i 16). Jenže se nedalo nic dělat, odletět zkrátka v pondělí musím. Teď ještě mi drž palce, ať přijde zítra ten správný výsledek, jinak nevím, co budu dělat. 

A brzy se ozvu znovu, tentokrát už s poslední pohlednicí…

Autor: Jan Drahoňovský | sobota 25.9.2021 22:09 | karma článku: 11,97 | přečteno: 203x
  • Další články autora

Jan Drahoňovský

Pohlednice z Bergenu (Korter fra Bergen) 8

Bergen není jen jedno z měst, to je zkrátka srdeční záležitost. Něco z něj v tobě zůstane už navždycky (aspoň to tak cítím). Právě sedím na letišti, je čas tedy zamávat na rozloučenou...

27.9.2021 v 14:37 | Karma: 11,18 | Přečteno: 160x | Diskuse| Cestování

Jan Drahoňovský

Pohlednice z Bergenu (Korter fra Bergen) 6

Jaké je Bergen město? V prvé řadě se jedná o přístav s tradicí a stále přítomnou historií spolu s velmi silným kulturním zázemím a přitom progresivně moderní.

19.9.2021 v 21:51 | Karma: 10,82 | Přečteno: 151x | Diskuse| Cestování

Jan Drahoňovský

Pohlednice z Bergenu (Korter fra Bergen) 5

Co dělat v Bergenu, když máš padla po šichtě? Třeba brázdit zdejší uličky na kole. Je to ještě větší zábava, než bys čekal.

16.9.2021 v 20:25 | Karma: 13,29 | Přečteno: 259x | Diskuse| Cestování

Jan Drahoňovský

Pohlednice z Bergenu (Korter fra Bergen) 4

Svobodomyslní to mají dnes při cestování daleko těžší. Pro bohatý sever to platí dvojnásob, a to i když seš sympaťák sebevětší. Naštěstí na každou překážku existuje i řešení, jen je to trochu víc adrenalin...

11.9.2021 v 17:26 | Karma: 11,17 | Přečteno: 284x | Diskuse| Cestování

Jan Drahoňovský

Pohlednice z Bergenu (Korter fra Bergen) 3

Norsko to je v prvé řadě příroda. Nekonečné možnosti tůrování po horách, kde potkáš jen minimum lidí. Učiněný balzám na pocuchané nervy... Tedy pokud seš introvert jako já (jinak bych zvolil jinší destinaci).

6.9.2021 v 19:48 | Karma: 12,40 | Přečteno: 212x | Diskuse| Cestování

Jan Drahoňovský

Pohlednice z Bergenu (Korter fra Bergen) 2

A není tam moc draho??? To si piš, že je! Dnešní pohlednice je o tom, jak v této zřejmě nejdražší zemi na světě přežít (a ještě si to užít).

2.9.2021 v 19:34 | Karma: 13,94 | Přečteno: 345x | Diskuse| Cestování

Jan Drahoňovský

Pohlednice z Bergenu (Korter fra Bergen) 1

Co je dnes třeba k tomu, aby člověk podnikl cestu za hranice všedních dnů? Krom odhodlání, zvídavosti a rozbitého prasátka je třeba i porce odvahy... Mou destinací je norský Bergen a zde ti budu přinášet momentky z mé mise.

29.8.2021 v 20:01 | Karma: 13,14 | Přečteno: 357x | Diskuse| Cestování

Jan Drahoňovský

Nástrahy letního cestování

Nejeden dobrodružný zážitek nás může potkat na letních toulkách. I obyčejná jízda autobusem na pivní slavnosti nám může dát pocítit, jak asi vypadá cestování v zaostalé Bangladéši - ani nemusíme vytáhnout paty z rodného kraje...

20.8.2015 v 10:25 | Karma: 7,86 | Přečteno: 234x | Diskuse| Letní povídka

Jan Drahoňovský

Modrý úplněk

Neměl jsem chodit přes ten les samotný. Ne tu noc posledního července. Říkali, že je magický modrý úplněk, a navrch ještě prastarý pohanský svátek Lunasadh, kdy se prolnou dva světy – ten náš a ten... Kecy! Možná ne...

19.8.2015 v 7:39 | Karma: 7,63 | Přečteno: 182x | Diskuse| Letní povídka
  • Počet článků 10
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 268x
Jsem učitel na univerzitě, věčný student, pisálek fejetonů, povídek, básní. Mám rád výpravy na tajemná místa, jízdu tramvají, popíjení vína a dekadentní poezii.

Seznam rubrik