Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Pohlednice z Bergenu (Korter fra Bergen) 5

Co dělat v Bergenu, když máš padla po šichtě? Třeba brázdit zdejší uličky na kole. Je to ještě větší zábava, než bys čekal.   

Zdravím tě vřele z mé bergenské mise! Tak už se mi to překulilo do druhé půli a v této krásné destinaci trávím poslední dva necelé týdny. Stále kupodivu prší jen zřídka, což se dost divím…

Slíbil jsem ti povědět o mém bydlení. Domek je to sice zvenčí na naše poměry malý, ovšem nabitý místnostmi od suterénu po samotný hřeben střechy. Já obývám to podkroví, jak je vidět na fotce. Zatím super, v zimě by to bylo nejspíš na trénink Wim Hofovy metody. 

O zbytek se dělím s majitelkou domku Lindou, jejími dvěma dětmi a přítelem. Děti 12 a 16 jsou ve střídavé péči, což znamená, že někdy tam jsou, jindy zas ne (moc jsem ten jejich systém nepochopil). Co k nim povědět? Inu, puberťáci… Nicméně to docela dobře funguje, v kuchyni i v koupelně se dokážeme prostřídat a moc si nepřekážet. 

Linda je takový typ hippie-jogínky. Po domě věčně voní santálové dřevo a zní cinkání tibetských zvonečků, což je mi milé. Taky mají kočku jménem Sakura. Je to pěkná potvora. Normálně si mne moc nevšímá, ovšem jakmile smažím slaninu na pánvi, zjeví se jakoby odnikud a dožaduje se přídělu. Když jí nedám, neváhá mě kousnout do lýtka. 

Když o tom tak přemýšlím, jsem v té rodině takový vzdálený strýc, který jel kolem, a na nějaký čas se stavil. Narozdíl od příbuzného z Haškových povídek já svým nájmem nemalou měrou přispívám k ekonomické stabilitě rodiny. Každopádně jsem přesvědčen, že lepšího hostitele jsem si přát ani nemohl.  

Linda, stejně jako já, má zálibu v houbaření. O kozáci zájem moc nejeví, zato domů pravidelně přináší takové nítě s špičatým kloboučkem, tak pět do dlaně. Docela se tomu divím, po usušení z nich není skoro nic, to se snad ani do polívky nevyplatí…

Na univerzitě pokračuji ve svém bádání, dokonce jsem absolvoval jeden seminář o násilí v rodinách (Norsko je děsně feministické, tudíž tam taková témata frčí). 
V pondělí jsem v lunch-roomu zjistil, že zmizela chladnička, zřejmě na opravu. Mezi vyrovnaným jejím obsahem na lince mne zaujala plastová lahvička vodky, již načatá. Inu, i akademici potřebují povzbuzení, to chápu… Sakra, mám pocit, že od pondělka se v té pokojové teplotě část vypařila. To musí být tím plastem, je prý dost porézní…

A co mi dělá obrovskou radost: Prvně je to objevení sítě obchodů Kiwi, kde jsou podstatně nižší ceny než v tom Extra, co jsem zatím navštěvoval. Jen pomni: kilo mrkve za 24 norských, svazek tří pórků za dvacku… Taková láce ani u nás není! Už si dopřávám i ryby, nejčastěji filety z lososa, na zdejší poměry nijak drahého. 

Druhá úžasná věc jsou zdejší city-kola. Předplatné vyjde na měsíc na nějakých 370 Kč, v podstatě zadarmo. Kolo se musí vrátit do stojanu do 45 min, to ovšem není problém, stojanů je po městě dost. Kurňa, vždyť já si kvůli tomu pořídil lepší telefon, to se musí využít.

Je docela zábava na tom jezdit, člověk prošmejdí město, ani nebolí nohy (přesněji ťapky, stehna zas docela jo, neboť kopečkům se nevyhneš). Kolo je celkem mrcha těžká, ovšem po chodníku se s ním manévruje dobře. Namisto přehazovačky tam je takový plynulý regulátor lehkosti šlapání. A stále si nejsem jistý, jestli se náhodou nejedná o elektrokolo, neboť po rovině umí docela slušně pelášit, jako by pomáhalo. Do kopce však nepomůže, to buď v klidu, tam je celá jeho tíže na tobě. A jestli brzdí? No, jak který kus, spíš moc ne. 

Výhled z parkoviště na skály nad Passo Gardena, přichází bouřka

Na fotce je místní kuriozita, která se jen tak nevidí: zhruba kilometr dlouhý tunel ve skále čistě pro cyklisty (ani chodci tam nesmí). To prostě musíš dát, už jenom z principu!

Příště ti povyprávím o samotných krásách města. Měj se fajn!

Autor: Jan Drahoňovský | čtvrtek 16.9.2021 20:25 | karma článku: 13,29 | přečteno: 259x
  • Další články autora

Jan Drahoňovský

Pohlednice z Bergenu (Korter fra Bergen) 8

Bergen není jen jedno z měst, to je zkrátka srdeční záležitost. Něco z něj v tobě zůstane už navždycky (aspoň to tak cítím). Právě sedím na letišti, je čas tedy zamávat na rozloučenou...

27.9.2021 v 14:37 | Karma: 11,18 | Přečteno: 160x | Diskuse| Cestování

Jan Drahoňovský

Pohlednice z Bergenu (Korter fra Bergen) 7

To je taky dost, že pořádně zaprší! Však mi to bylo až nemilé, že bezmála měsíc hezké počasí. Vždyť Bergen má obdobnou reputaci jako Jablonec...

25.9.2021 v 22:09 | Karma: 11,97 | Přečteno: 203x | Diskuse| Cestování

Jan Drahoňovský

Pohlednice z Bergenu (Korter fra Bergen) 6

Jaké je Bergen město? V prvé řadě se jedná o přístav s tradicí a stále přítomnou historií spolu s velmi silným kulturním zázemím a přitom progresivně moderní.

19.9.2021 v 21:51 | Karma: 10,82 | Přečteno: 151x | Diskuse| Cestování

Jan Drahoňovský

Pohlednice z Bergenu (Korter fra Bergen) 4

Svobodomyslní to mají dnes při cestování daleko těžší. Pro bohatý sever to platí dvojnásob, a to i když seš sympaťák sebevětší. Naštěstí na každou překážku existuje i řešení, jen je to trochu víc adrenalin...

11.9.2021 v 17:26 | Karma: 11,17 | Přečteno: 284x | Diskuse| Cestování

Jan Drahoňovský

Pohlednice z Bergenu (Korter fra Bergen) 3

Norsko to je v prvé řadě příroda. Nekonečné možnosti tůrování po horách, kde potkáš jen minimum lidí. Učiněný balzám na pocuchané nervy... Tedy pokud seš introvert jako já (jinak bych zvolil jinší destinaci).

6.9.2021 v 19:48 | Karma: 12,40 | Přečteno: 212x | Diskuse| Cestování
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

V březnu by ze Sněmovny vypadla TOP 09. Vyhrává ANO, posilují malé strany

24. dubna 2024  6:22,  aktualizováno  6:32

Podle nejnovějšího volebního modelu Median by se v březnu do Sněmovny dostalo pět stran a hnutí. V...

Balík pomoci pro Ukrajinu či Izrael schválil Senát USA. Zbývá už jen Bidenův podpis

24. dubna 2024  6:24

Americký Senát schválil balík s pomocí pro Ukrajinu, Izrael či Tchaj-wan v hodnotě 95 miliard...

Soud potrestá brutální útok na dívku, bodnutá do krku skončila v pytli v lese

24. dubna 2024

Krajský soud v Plzni dnes vynese rozsudek nad devatenáctiletým Ukrajincem Viktorem Veselovským,...

Podezřelé nákupy zbraní se mají hlásit už od července, schvaluje vláda

24. dubna 2024  5:25

Prodejci mají mít už od července povinnost hlásit podezřelé nákupy zbraní. Počítá s tím novela...

Quality Hotel Brno Exhibition Centre
RECEPČNÍ

Quality Hotel Brno Exhibition Centre
Jihomoravský kraj
nabízený plat: 30 550 - 30 550 Kč

  • Počet článků 10
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 268x
Jsem učitel na univerzitě, věčný student, pisálek fejetonů, povídek, básní. Mám rád výpravy na tajemná místa, jízdu tramvají, popíjení vína a dekadentní poezii.

Seznam rubrik