Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Pohlednice z Bergenu (Korter fra Bergen) 4

Svobodomyslní to mají dnes při cestování daleko těžší. Pro bohatý sever to platí dvojnásob, a to i když seš sympaťák sebevětší. Naštěstí na každou překážku existuje i řešení, jen je to trochu víc adrenalin…

Slíbil jsem ti povědět, jak to bylo s mým příletem do země a následnou karanténou. Inu, tak: 
Po příletu do Bergenu jsem byl vyselektován (hádej proč) z hlavního štrůdlu lidí a šel jsem na výslech k okénku, v němž seděla hezká, avšak nesmlouvavá policajtka. Doklady, registraci i test na covid jsem měl v pořádku, dojem na ni udělala i řádná smlouva s univerzitou. Transfer přes Amsterodam se jí však hrubě nelíbil. Marně jsem se jí snažil vysvětlit, že Česko je zelená země, a že v Amsterodamu (červená země) jsem pobyl jen na letišti. Kdepak. 
Znovu jsem musel na testy a na výslech (tentokrát to byl jakýsi úředník) a následně jsem ve skupince zhruba 10 dalších hříšníků musel asi hodinu vyčkat na trestné lavici na výsledek testů. Ty vyšly negativně, ovšem abych se neradoval, byla mi nařízena 7denní karanténa. 

Naštěstí to není tak horké, jak se může zdát. Na výlety se i v karanténě normálně může, jen se musí člověk vyhýbat místům s větší koncentrací lidí. Do centra města jsem to tedy pro jistotu neriskoval, ovšem jinak jsem vesele coural po širokém okolí a popojížděl autobusem (jak už jsem poreferoval). Řekl bych, že mi ta karanténa vyloženě prospěla. 

Nábřeží Bryggen

Od začátku tohoto týdne (po negativním testu) už jsem zase plně ve hře a funguji na univerzitě. Dokonce mi byla přidělena (po několika dnech provizoria) kancelář. Ostatní zaměstnance a PhD kandidáty potkávám vesměs v lunchroomu. Působí to zde na mě velmi disciplinovanou a pracovní atmosférou (mimochodem, v Norsku se začíná s výukou v půlce srpna). Rozhodně to není jak u nás, kde se doktorandi vyskytují na katedře spíše sporadicky. Tady v budově tráví vesměs celý pracovní týden a dřív jak v 15 hodin nevidím nikoho odcházet. Dokonce v pátek odpoledne jsem přistihl jednoho kolegu na semináři se studenty. Inu, protestantská etika a duch kapitalismu tu vládne, Max Weber by se zaradoval. 

Norská národní povaha jest flegmatická. Za prvé jsou daleko introvernější, než je u nás zvykem. Drží si větší sociální distanc, hojně vyhledávají individuální sporty (jogging, kolo apod.), nevnucují se. To je mi na nich sympatické. Za druhé to značí nevzrušivost. Příliš se nenechají vyvést z míry. O hrdinných šoférech lokálních autobusových linek už jsem psal. Je to však znát i obecně, nevidím tu nějakou zvláštní uspěchanost nebo napětí. Má to však pochopitelně i stinnou stránku, a tou je neangažovanost, aspoň co můžu já říci. Nikdo se nepřetrhne s radou nebo pomocí, a už vůbec ne, že by za tebe něco zařizoval (ne že bych snad byl zvyklý na něco jiného). Takže jestli hledáš srdečnost, družnost a pochopení pro prokrastinaci, dobře ti radím, zamiř raději na prosluněný katolický jih. 

Město Bergen je velice hezké a určitě stojí za návštěvu, tomu se však budu věnovat speciálně…

A perlička na závěr: Byl jsem na koncertě (skvělém) swingové kapely. Nekecám, byl problém si tam objednat pivo (teď nemyslím kvůli ceně). Fungoval tam systém, že sis musel pití objednat z fleku, kde sedíš, mobilem přes QR kód, a pak ti ho donesli. Já se na to vykašlal a šel si pro pivo na bar. Barmanka mě pořád posílala na místo, no dalo to práci ji umluvit, ovšem svých dvou kousků jsem se domohl přeci. Pravda, 0,4 l za 225 Kč a ještě šlo platit jedině kartou, ovšem místní Hansa je opravdu dobrá. 

 

Měj se fajn a zase příště!

Autor: Jan Drahoňovský | sobota 11.9.2021 17:26 | karma článku: 11,17 | přečteno: 284x
  • Další články autora

Jan Drahoňovský

Pohlednice z Bergenu (Korter fra Bergen) 8

Bergen není jen jedno z měst, to je zkrátka srdeční záležitost. Něco z něj v tobě zůstane už navždycky (aspoň to tak cítím). Právě sedím na letišti, je čas tedy zamávat na rozloučenou...

27.9.2021 v 14:37 | Karma: 11,18 | Přečteno: 160x | Diskuse| Cestování

Jan Drahoňovský

Pohlednice z Bergenu (Korter fra Bergen) 7

To je taky dost, že pořádně zaprší! Však mi to bylo až nemilé, že bezmála měsíc hezké počasí. Vždyť Bergen má obdobnou reputaci jako Jablonec...

25.9.2021 v 22:09 | Karma: 11,97 | Přečteno: 203x | Diskuse| Cestování

Jan Drahoňovský

Pohlednice z Bergenu (Korter fra Bergen) 6

Jaké je Bergen město? V prvé řadě se jedná o přístav s tradicí a stále přítomnou historií spolu s velmi silným kulturním zázemím a přitom progresivně moderní.

19.9.2021 v 21:51 | Karma: 10,82 | Přečteno: 151x | Diskuse| Cestování

Jan Drahoňovský

Pohlednice z Bergenu (Korter fra Bergen) 5

Co dělat v Bergenu, když máš padla po šichtě? Třeba brázdit zdejší uličky na kole. Je to ještě větší zábava, než bys čekal.

16.9.2021 v 20:25 | Karma: 13,29 | Přečteno: 259x | Diskuse| Cestování

Jan Drahoňovský

Pohlednice z Bergenu (Korter fra Bergen) 3

Norsko to je v prvé řadě příroda. Nekonečné možnosti tůrování po horách, kde potkáš jen minimum lidí. Učiněný balzám na pocuchané nervy... Tedy pokud seš introvert jako já (jinak bych zvolil jinší destinaci).

6.9.2021 v 19:48 | Karma: 12,40 | Přečteno: 212x | Diskuse| Cestování
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Policie zadržela mladíka, který v tachovské škole vyhrožoval nožem

23. dubna 2024  15:03

Policisté zadrželi ve škole v Tachově mladého muže, který nožem vyhrožoval dvěma lidem. Při...

Ředitelem Vojenského zpravodajství by mohl být Bartovský, nahradí Berouna

23. dubna 2024  13:28,  aktualizováno  14:59

Novým ředitelem Vojenského zpravodajství (VZ) by mohl být Petr Bartovský. Kandidáta dnes na...

Nevěřte lžím a pomluvám, obhajuje Babiš neúčast na jednání o důchodech

23. dubna 2024  14:49,  aktualizováno  14:58

Poslanec a šéf ANO Andrej Babiš na svém účtu na sociální síti X zveřejnil video, ve kterém...

Ferimu za mřížemi nebezpečí nehrozí, jako právník bude populární, míní bývalý vězeň

23. dubna 2024  14:58

V pondělí odvolací soud potvrdil tříletý trest pro Dominika Feriho. Exposlance uznal vinným v...

  • Počet článků 10
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 268x
Jsem učitel na univerzitě, věčný student, pisálek fejetonů, povídek, básní. Mám rád výpravy na tajemná místa, jízdu tramvají, popíjení vína a dekadentní poezii.

Seznam rubrik